ԿԱՆԱՅՔ ՄՈՒՐԱՑԱՆԻ «ԳԵՎՈՐԳ ՄԱՐԶՊԵՏՈՒՆԻ» ՊԱՏՄԱՎԵՊՈՒՄ
Մուրացանը
«Գևորգ Մարզպետունի» պատմավեպում ներկայացրել է մեր ազգի ծանրագույն ժամանակներից մեկը`10-րդ դարում արաբական տիրապետության
դեմ մղած ազատագրական-հերոսական պայքարի պատմությունը: Հովհաննես Դրասխանակերտցու և
Թովմա Արծրունու պատմություններն են աղբյուրը Մուրացանի վեպի: Ըստ Մ. Նահապետյանի`«Գևորգ Մարզպետունի» պատմավեպի
գլխավոր հերոսը հայ ժողովուրդն է և նրա անվեհերության ու անպարտելիության ջատագովությունը կազմում է վեպի շունչն ու հոգին:
Վեպի կարմիր թել հանդիսացող հայրենասիրությունը
ամբողջությամբ խտացված է Գևորգ Մարզպետունու
կերպարի մեջ,որը հայրենիքի ազատության և անկախության համար մղած պայքարում առաջնորդվում
է միայն ու միայն մեկ նշանաբանով. «Արաբացին Արաբիայում պիտի իշխե և ոչ թե հայոց երկրում»:
«Գևորգ Մարզպետունի» վեպում արծարծված
հայրենասիրության և ընտանիքի ամրապնդման հարցերը յուրովի են ընկալվում այսօրվա սերնդի
կողմից: Այսօրվա սերունդը իր աշխարհայացքով
ու աշխարհընկալմամբ կարողանում է բացատրել ու արդարացնել Աշոտ Երկաթի «մի թուլությունն»
ու Ցլիկ Ամրամ ու Ասպրամ եռանկյունին: Յուրահատուկ մեկնաբանությամբ են հանդես գալիս
աշակերտները հատկապես Սականույշի, Սեդայի, Ասպրամի, Շահանդուխտի, երբեմն նաև Գոհար
իշխանուհու մասին:
Անդրադառնանք նրանցից Սահականույշին, Սեդային և Ասպրամին:
Սահանույշը`
որպես թագուհի, ունի բոլոր իրավունքները իշխելու
և իշխանություն բանեցնելու: Անգամ նրա ծագումից ու դաստիարակությունից կարող ենք հասկանալ,
որ նա ժամանակի համար յուրօրինակ ու ինքնատիպ մի անհատ է, որի անհատականության ձևավորման
գործընթացում մեծ դեր է խաղացել հոր նվիրվածությունն ու անսահման սերը, մոր անմնացորդ
սերը, դայակի դիպուկ ու տեղին արված շտկումները, որոնք տարիներին զուգընթաց միախառնվում
են կենսակերպին: «Գարնան առավոտի նորաստեղծ
մի թիթեռնիկը»` Գարդմանա աշխարհի հպարտությունը,
թվում է, ոչ մի ցավ կամ անհանգստացնող հարց չպիտի ունենա: Թագուհուն բնորոշ ամեն բան Մուրացանը ներկայացնում է ամենայն մանրամասնությամբ`
նկարագրելով հագուկապը /հունական տարազ, գոհարազարդ
գոտի, մետաքսե նուրբ պատմուճան/, զարդերը
/բյուզանդական ծանրագին ապարանջաններ
ու գինդեր, ոսկեհուռ մանյակ, հակինթե ճարմանդ, մարգարտյա վարսակալ/, շսրժուձևը, վերաբերմունքը,
նրա ներաշխարհը: Ընթերցողի աչքի առաջ տեսիլքի պես վեր է խոյանում թագուհին: Սակայն
թագուհի լինելու փաստը, ասես, պարտավորեցնում է Սահանույշին իր սեփական կյանքով չապրել,
թուլությունը չբացահայտել, ցույց տալ` իբր ուժեղ է: Սակայն նա էլ թագուհի լինելուց
առաջ կին է, ով ունի սիրո, քնքշանքի, խորհրդի կարիք, ով կարծես միայնակ է մնացել բազմահազարանոց
արքունիքում. «<…> Այժմ ես կարոտում եմ մի հավատարիմբարեկամի, մի ընկերուհու,
որին սիրտսբանալ կարողանամ: <…> թուլացել եմ իմ վշտերս միայնակ տանելուց»: Ու հենց
այդ մենությունն է նրան դրդում վստահել դայակին` Սեդային, ով մանկուց միշտ նրա հետ էր, նրա հավատարիմ ընկերն էր, մինչև
անգամ արժանանում էր մայր կոչմանը: Դայակի
մերկապարանոց ճշմարտությունը առավել սուր ու
ուժգին է խոցում թագուհու սիրտը, սակայն նա` որպես առաքինի կին, չի կարողանում «անպատշաճ խոսքեր լսել յուր թագավոր
ամուսնու մասին»: Սահականույշի խոսքերը վկայությունն է, որ ինքը դժբախտ
կին է ու թագուհի. «Քսանհինգամյակս դեռ չէ բոլորել, և սակայն վաղուց պառավել եմ ես»,
«Գեղեցիկ եմ, բայց ում համար, ումն է պետք քո թագուհու գեղեցկությունը»:
Սահակայնույշի
անսահման սիրո և երջանկության թագավորը «մի անզգամ, մի նվաստազգի կնոջ» պատճառով ուրացավ
յուր խոստումը, յուր ամուսնական երդումը: Այս
ամենը իմանալով` Սահակայնույշը լռում է. «չամեցա հայոց թագավորի ընտանիքը կործանել,
չկամեցա Սահակ Սևադայի դստեր ձեռքով հայոց թագին ու գահին անարգանք դրոշմել և … ախ,
ինչու թաքցնեմ, Սեդա, չհայտնեցի, որպեսզի իմ հակառակորդուհիները չուրախանան, որպեսզի
հաչաղկոտ իշխանուհիները ցնծության տոն չկատարեն և իմ փեսացուները իմ հպարտությունը
չծաղրեն»:
Կին-տղամարդ փոխհարաբերությունները աչքի են ընկնում իրենց նշանակալիությամբ,
որտեղ կնոջ դերը առանձնահատուկ հնչեղություն չի ստանում: Ահա այսպես է Սահականույշը
անդրադառնում բոլոր տղամարդկանց` աչքի առաջ ունենալով իր սիրեցյալ ամուսնուն, ով առաքինության
օրինակ ու առաջնորդ պիտի հանդիսանար: «Եթե գիտենային տղամարդիկ, թե ինչպես’ մենք հպարտանում
ենք նրանցով, թե ինչպես կնոջ փխրուն սիրտը դառնում է ադամանդ` երբ կապվում է նա ճշմարիտ
արժանյաց տեր հերոսի հետ»:
Մուրացանը բացառիկ վարպետությամբ իր կերպարներից յուրաքանչյուրի միջոցով մեկ
գաղտնիք կամ մեկ բացահայտում է անում դարին հատուկ ժամանակշրջանի համար` կտրուկ սահման
դնելով կնոջ և տղամարդու միջև: Ասենք. «Կան
ճշմարտություններ, որոնք… տղամարդը կարող է լսել համբերությամբ, բայց կնոջ ականջը չի
հանդուրժիլ նրանց», սակայն դժվար չէ փաստել,
որ սա ոչ թե դարի խնդիրն էր, այլ դա ճշմարտությունն
ու իրականությունն է:
Հայ կնոջ կերպարը`հավատարիմ, ավանդապահ,
համեստ, խելացի, աշխատասեր, նազելի, ցանկացած
տանջանք ու զրկանք տանող, ամբողջությամբ խտացված է Սեդայի կերպարի մեջ: Սեդան, որ թագուհու դայակն էր դեռ մանկուց,իսկական ավանդական հայ կնոջ կերպար
է: «Քնքուշ սիրտ» ու «երկչոտ հայացք» ունեցող Սեդան ամբողջ հոգով նվիրված է իր թագուհուն`Սահանույշին:
Իր անձնուրաց նվիրվածության շնորհիվ նա կարողանում էնվաճել թագուհու սերն
ու հարգանքը; Անգամ կշտամբանքը նա ընդունում է որպես խորհուրդ, որպես համոզմունք: Սակայն
չի կարելի ասել, որ այդ նվիրվածությունը, որը մեր օրերում չես հանդիպի,միակողմանի է:
Մեջբերենք թագուհու խոսքերից մի քանիսը. «Ես համբուրեցի այն ձեռքը, որը շատ անգամ համբուրել
եմ մանկությանս ժամանակ, որ այնքան շատ գգվել, գրկել ու պահպանել է ինձ, համբուրեցի
այն կնոջ ձեռքը, որ ինձ կաթ է ջամբել, ինձ երկրորդ մայր է եղել», «Խոսիր այժմ համարձակ, քո խոսքերով դու այլևս չես նորոգիլ իմ ցավերը, այլ գուցե և մեղմես նրանց», «Մայր
Սեդա, ես քեզ վշտացրի, ներիր ինձ» և այլն:
Սեդայի կերպարը այն հայ կանանցից է, որ շարունակում է մնալ օրինակելի և պաշտելի
բոլոր ժամանակների համար: Զուսպ համեստ
ու լուռ այս էակի առաքելությունը նախևառաջ Սահականույշին դաստիարակելն էր: Նա ուներ այնպիսի յուրահատուկ
բնավորության կողմեր, որի շնորհիվ վերահաս վտանգից խուսափելու համար Սահակ Սևադային
նրան Սահանույշի մոտ է ուղարկում, ոչ թե` մորը:
Հաջորդ կնոջ կերպարը հուժկու և զորավոր
Ցլիկ-Ամրամի սիրելի կինն է` Սևորդյաց իշխանուհին, ով ընթերցողին ներկայանում է որպես
թեթևաբարո կին,կին, ով կարողանում է ժամանակի կապանքներին դեմ գնալ, կարողանում է սեփական
զգացմունքներին տրվել, ապրել առանց անհանգստության, քանի դեռ չէր բացահայտվել թագավորի «վշտերից ծանրագույնը»: Ասպրամը պատմավեպում դժբախտ սիրո պատճառն է, որի
հրավառ աչքերը դժբախտ սեր վառեցին թագավորի
սրտում, ու մի շարք դժբախտությունների
պատճառ հանդիսացավ: Չի կարելի հարցը դիտարկել միայն մի կողմից. չէ որ իսկզբանե նրանք
սիրեցյալներ էին, մի հանդիպումն իսկ բավական էր անցածը հիշելու, զգացմունքները վերապրելու. «Նախկին սիրո կայծերը ցոլացին երկուսի աչքերումն
էլ և նրանց խորհրդավոր հայացքները հասարակ աչքերի համար աննշմարելի մտքեր հաղորդեցին
միմյանց», և միայն մի դաշինք քանդեց նրանց սերը, կործանեց նրանց կյանքը, նրանց տարբեր
ուղղություններվ տարավ. «Խոստանում եմ վերադառնալ եկիրս ազատելուց հետո,-ասաց արքայորդին,-
իսկ քո օգնության համար կմնամ` շնորհապարտ,
որովհետև Գարդմանա զորաց քաջությանը կարող եմ վստահել»: Ի վերջո, ծանրագույն պատիժ
է հասնում Ասպրամին. «Ամրամը փակել է յուր կնոջը դղյակի զնդանում և պահում է նրան ինչպես
մահապարտի»:
Comments
Post a Comment